افرادی که چربی قهوه ای قابل تشخیص دارند، کمتر به بیماری های قلبی و متابولیکی دچار می شوند

4 ژانویه 2021- چربی قهوه ای همان بافت جادویی است که هر کسی دوست دارد مقدار بیشتری از آن را در بدن خود داشته باشد. برخلاف چربی سفید که کالری ذخیره می کند، چربی قهوه ای انرژی را می سوزاند و دانشمندان امیدوارند که این بافت کلید درمان های جدید برای چاقی باشد. اما مدتهاست که این سوال مطرح است که " آیا افراد دارای چربی قهوه ای فراوان واقعاً از سلامتی بهتری برخوردار هستند؟" و از سوی دیگر، شناسایی چنین افرادی دشوار است زیرا چربی قهوه ای در اعماق بدن پنهان شده است.

اکنون، یک مطالعه جدید که در ژورنال Nature Medicine، منتشر شده است، شواهدی قوی در این زمینه ارائه داده است: در بین بیش از 52000 شرکت کننده، کسانی که چربی قهوه ای قابل تشخیص داشتند، کمتر از همسالان خود دچار بیماری های قلبی و متابولیکی- از دیابت نوع 2 گرفته تا بیماری عروق کرونر- شدند.

این مطالعه که بزرگترین مطالعه از این نوع در بین انسانها است، فواید چربی قهوه ای را برای سلامتی که در مطالعات قبلی پیشنهاد شده بود، تأیید و گسترش داد.

دکتر کوهن، استادیار و پزشک ارشد بیمارستان دانشگاه راکفلر، گفت: برای اولین بار، ارتباط چربی قهوه ای با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماریها به تصویر کشیده شد. این یافته ها اعتماد به نفس ما را در مورد احتمال هدف قرار دادن چربی قهوه ای برای منافع درمانی، بیشتر می کند.

یک منبع ارزشمند

اگرچه چربی قهوه ای برای دهه ها در نوزادان و حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است، اما فقط در سال 2009 بود که دانشمندان دریافتند این چربی در برخی از بزرگسالان نیز به طور معمول در اطراف گردن و شانه ها وجود دارد. از آن به بعد، محققان در تلاش بوده اند تا این سلولهای چربی دست نیافتنی را که دارای قدرت سوزاندن کالری برای تولید گرما در هوای سرد هستند، مطالعه کنند.

اما مطالعات گسترده در مورد چربی قهوه ای غیرممکن بود زیرا این بافت فقط با اسکنPET ، که نوع خاصی از تصویربرداری پزشکی است، قابل تشخیص است. دکتر Tobias Becher، نویسنده ی اول این تحقیق و محقق بالینی که قبلاً در آزمایشگاه کوهن فعالیت می کرد، گفت: این اسکن ها گران هستند، اما مهمتر از همه، آنها از اشعه استفاده می کنند و ما نمی خواهیم بسیاری از افراد سالم را در معرض اشعه قرار دهیم.

دکتر Becher، گزینه ی دیگری را ارائه داد. درست روبروی آزمایشگاه وی، هزاران نفر سالانه به مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering مراجعه می کنند تا اسکن PET را برای ارزیابی سرطان انجام دهند. او می دانست که وقتی رادیولوژیست ها چربی قهوه ای را در این اسکن ها تشخیص می دهند، معمولاً آن را علامت گذاری می کنند تا مطمئن شوند با تومور اشتباه گرفته نمی شود. دکتر Becher، گفت: ما فهمیدیم که این اسکن ها می توانند یک منبع ارزشمند برای شروع کار با بررسی چربی قهوه ای در یک مقیاس جمعیتی باشند.

چربی محافظ

محققان با همکاری Heiko Schoder  و Andreas Wibmer ، ازمرکز سرطان Memorial Sloan Kettering ، 130 هزار اسکن PET را که از بیش از 52000 بیمار گرفته شده بود، بررسی کردند. در این اسکن ها وجود چربی قهوه ای در میان حدود 10 درصد از افراد تشخیص داده شده بود. کوهن خاطرنشان کرد که این رقم احتمالاً کمتر از مقدار واقعی است زیرا به بیماران دستور داده می شود که از قرار گرفتن در معرض سرما ، ورزش کردن و خوردن کافئین پرهیز کنند، که البته تصور می شود که همه ی این موارد، فعالیت چربی قهوه ای را افزایش می دهد.

چندین بیماری شایع و مزمن در بین افرادی که چربی قهوه ای قابل تشخیص داشتند، شیوع کمتری داشت. به عنوان مثال، تنها 4.6 درصد از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، در حالی که 9.5 درصد افرادی که چربی قهوه ای قابل تشخیص نداشتند، به این بیماری مبتلا بودند. به طور مشابه ، 18.9 درصد کلسترول غیرطبیعی داشتند، در حالی که در افراد بدون چربی قهوه ای این آمار 22.2 درصد بود.

علاوه بر این، این مطالعه سه بیماری دیگر را نشان داد که افراد دارای چربی قهوه ای در معرض خطر کمتری برای ابتلا به آنها قرار داشتند: فشار خون بالا ، نارسایی احتقانی قلب و بیماری عروق کرونر - ارتباطاتی که در مطالعات قبلی مشاهده نشده بود.

یک یافته ی شگفت آور دیگر این بود که چربی قهوه ای ممکن است اثرات منفی چاقی بر سلامتی را کاهش دهد. به طور کلی، در افراد چاق، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و متابولیکی افزایش می یابد. اما محققان دریافتند که در بین افراد چاقی که چربی قهوه ای داشتند شیوع این بیماریها مشابه افراد غیر چاق بود. دکتر کوهن، گفت: تقریباً به نظر می رسد که آنها از اثرات مضر چربی سفید، محافظت می شوند.

بیش از یک نیروگاه برای سوزاندن انرژی

مکانیسم های واقعی که چربی قهوه ای ممکن است به سلامتی افراد کمک کند، هنوز مشخص نیست، اما برخی سرنخ هایی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال، سلولهای چربی قهوه ای برای سوزاندن کالری، گلوکز مصرف می کنند و این احتمال وجود دارد که این باعث کاهش سطح قند خون شود که یک عامل خطرعمده برای ابتلا به دیابت است.

نقش چربی قهوه ای در سایر موارد مانند فشار خون بالا، که کاملاً به سیستم هورمونی مرتبط است، مرموزتر است. کوهن می گوید: ما این احتمال را بررسی می کنیم که نقش بافت چربی قهوه ای بیش از مصرف گلوکز و سوزاندن کالری است و در واقع در سیگنال دهی هورمونی به اندام های دیگر نیز شرکت دارد.

این تیم قصد دارد بیولوژی چربی قهوه ای را بیشتر مطالعه کند، از جمله با جستجوی تغییرات ژنتیکی که ممکن است بیشتر بودن این چربی در برخی از افراد را نسبت به سایرین توضیح دهد، این مطالعات اولین قدم های بالقوه در جهت توسعه روش های دارویی برای تحریک فعالیت چربی قهوه ای بمنظور درمان چاقی و بیماریهای مرتبط است.

دکتر کوهن گفت: یک سوال طبیعی که همه دارند، این است که چه کارهایی می توانند انجام دهند تا چربی قهوه ای بیشتری در بدن خود داشته باشند؟ ما هنوز جواب خوبی برای این سوال نداریم، اما پاسخ به این سوال، یک حوزه ی تحقیقاتی هیجان انگیز برای دانشمندان در سالهای آینده خواهد بود.

منبع:

Becher, T., et al. (2021) Brown adipose tissue is associated with cardiometabolic health. Nature Medicine. doi.org/10.1038/s41591-020-1126-7.

https://www.news-medical.net/news/20210104/People-with-detectable-brown-fat-less-likely-to-suffer-cardiac-and-metabolic-conditions.aspx